Samen keuzes maken: de rol van de kopersbegeleider
28 december '25
Bij nieuwbouwprojecten komt veel kijken. Voor kopers is het vaak een spannende periode vol keuzes. Gelukkig is er iemand die je door dit proces loodst: de kopersbegeleider. Voor Olympia Gardens is dit onder andere Renée Mallekoote van KramerKraakman. Ze vertelt over haar rol, het proces en wat haar werk zo bijzonder maakt.
Al maanden betrokken vóór de eerste koper
“Wij zijn al maanden bezig voordat de eerste koper ons spreekt”, vertelt Renée. “We denken mee vanaf de opstart van een project: controleren verkooptekeningen, denken mee welke opties aangeboden kunnen worden, en stemmen alles af met de showrooms. Zo zorgen we dat alles klopt voordat de verkoop start. Het is een intensieve voorbereiding, maar juist daardoor kunnen we kopers later goed begeleiden. En dat maakt het werk zo leuk: we zien het hele traject.”
Het startschot: het eerste gesprek
Na ondertekening van de koopovereenkomst neemt Renée contact op. “We plannen een persoonlijk adviesgesprek, op kantoor of via Teams. In dat gesprek nemen we de woning door, bespreken de keuzelijst en eventuele wensen. Het is het moment waarop kopers nog veel vragen hebben. Ons doel? Dat ze met overzicht en een goed gevoel naar buiten gaan.”
Dit gesprek is het begin van een intensieve samenwerking. “We nemen de tijd om alle vragen te beantwoorden. Er komt namelijk best veel kijken bij het kopen van een nieuwbouwwoning. En zo’n 70 tot 80 procent van de mensen koopt voor het eerst een nieuwbouwwoning. Juist hen kunnen we veel rust en duidelijkheid geven.”
Hoe verloopt het proces?
Het keuzeproces kent twee fasen. Eerst komen de casco-opties: grote keuzes zoals een uitbouw of het vergroten van de badkamer. Deze moeten voor de eerste sluitingsdatum vastliggen. Daarna volgen de detailkeuzes, zoals extra stopcontacten, electrapunten en de keukenindeling. Voor deze keuzes is er een tweede deadline. “Alle afspraken en deadlines staan in het procedureboekje. Zo weet iedereen wat wanneer moet gebeuren.”
Showrooms en leveranciers
Voor sanitair, tegels, binnendeuren en trappen werkt KramerKraakman per project met aangesloten projectshowrooms. “Dat is prettig voor kopers: ze weten waar ze moeten zijn en krijgen begeleiding in de showroom. De projectshowrooms zijn goed op de hoogte van het project en de woningen. Na het maken van keuzes stuurt de leverancier alles direct naar ons, zodat kopers zich daar niet druk over hoeven te maken.”
Voor keukens is er ook een projectshowroom, maar kopers mogen ook zelf een zaak kiezen. “Belangrijk is dat het leidingwerk tijdig op de tekening staat. Wij controleren dat en geven advies als dat nodig is.”
Bijzondere meerwerkopties
Als je een woning koopt in Olympia Gardens, heb je de mogelijkheid voor bijzondere meerwerkopties. "Bij bepaalde woningtypes kun je de badkamer vergroten of een pantry toevoegen op de 1e verdieping. Dat zijn leuke opties die echt effect hebben op je woning en wat jij als koper belangrijk vindt.' Let op: dit is niet voor alle bouwnummers mogelijk. In de optielijst van de woning staat welke opties voor jouw woning van toepassing zijn.
Het online portaal: altijd inzicht en contact
Kopers krijgen toegang tot een online portaal zodra ze worden uitgenodigd voor het eerste gesprek. “Daar kunnen ze hun opties bekijken, tussentijds de kosten inzien en via de chatfunctie laagdrempelig vragen stellen. Het portaal zorgt voor makkelijk contact en alle communicatie op één plek.”
Wat kopers vaak vragen? “Hoe richt ik mijn woning straks in? Waar komen lichtpunten en stopcontacten?” Voor dit soort vragen heeft Renée een tip: “Loop je huidige woning eens na. Waar ben je blij mee en wat mis je? Dat helpt enorm bij het maken van keuzes. Denk ook aan praktische dingen: waar zit je nu vaak te stoeien met verlengsnoeren? Dat kun je straks voorkomen.”
“We raden aan om vooraf al na te denken over de mogelijkheden voor een uitbouw. Dit is echt een slimme investering voor de woning. Dit is niet alleen prettig voor het woongenot, maar geeft ook waardevermeerdering aan de woning bij eventuele toekomstige verkoop. Ook raden wij aan om vooraf al ruimte in de financieringsaanvraag op te nemen voor de kopersopties. Dit is over het algemeen lastig achteraf toe te voegen als er toch meer opties gewenst zijn en meestal kan je het rentevrij laten vervallen als je het niet gebruikt.”
Na de keuzes: nog steeds betrokken
“Ons werk stopt niet na de sluitingsdata”, benadrukt Renée. “We blijven aanspreekpunt tot oplevering. Daarnaast werken wij intensief samen met het bouwteam en begeleiden we de uitvoering van de wensen van de kopers. Na de deadlines werken wij alle keuzes uit in persoonlijke optietekeningen en offertes. Kopers controleren en accorderen alles voordat het definitief wordt.”
Daarnaast verzorgt KramerKraakman nieuwsbrieven met updates over de voortgang, de planning en een prognose van de opleverdatum. Ook organiseert het team kijkmomenten en is aanwezig bij start-bouwfeestjes. “We blijven in beeld tot het moment dat de sleutel wordt overhandigd.”
“Het mooiste aan mijn werk? Mensen écht helpen en adviseren”, zegt Renée. “Samen kijken naar hun wensen, meedenken over indeling en oplossingen. Dat geeft mij energie. Als kopers vinden dat we hen goed hebben begeleid dan is mijn dag geslaagd.”
Interesse?
Wil je ook wonen in Olympia Gardens? Bekijk het aanbod en ga dan naar het betreffende woningtype op de pagina woningen, klik op de button 'aanmelden voor deze fase' en laat je NAW-gegevens achter. Je ontvangt dan een update zodra er meer informatie bekend is, zoals de bouwnummerspecificaties en de definitieve prijzen, én hoort wanneer de verkoop start.
Laat je gegevens zo snel mogelijk achter onder het woningtype van jouw voorkeur. De datum van inschrijving voor deze nieuwe fase telt straks mee bij de toewijzing van de woningen.